top of page
Search
  • Writer's picture6/6

4 tapaa tehdä työelämästä fiksumpaa


Lukemattomilla työpaikoilla on jämähdetty aikaan, jossa asiantuntijoiden luovuus tapetaan kellokortilla ja kiire on tehokkaan työntekijän merkki.

Samaan aikaan työ aiheuttaa enemmän pahoinvointia kuin koskaan ja ihmiset uupuvat kestämätöntä tahtia. Kaipaamme kipeästi muutosta siihen, miten koemme työelämän ja toimimme siinä.

Työntekijät tarvitsevat uudenlaisia työelämätaitoja pysyäkseen toimintakykyisinä. Niitä ei kuitenkaan opeteta oikeastaan missään.

Suositun Facebook-ryhmä Ompeluseuran perustaja ja Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen palvelujohtaja Maria Teikari kirjoitti yhdessä viiden muun viestinnän, johtamisen ja vaikuttamisen ammattilaisen kanssa Työelämän kapinalliset-kirjan, jossa työelämälle luodaan uudet pelisäännöt. Teikari vinkkaa muutaman seikan, joihin huomiota kiinnittämällä luovit muuttuneessa työelämässä itsesi näköisesti ja jaksat paremmin.

1. Valitse arvojesi mukainen työpaikka.


Arvokeskustelu on tullut vahvasti mukaan työelämään ja vastuullisuus noussut näyttävästi tapetille. Ihmiset haluavat työskennellä organisaatioissa, jotka edustavat jotakin heille merkityksellistä ja tärkeää. Työ on iso osa identiteettiä, ja työpaikan arvojen halutaan vastaavan omia arvoja.

Arvot eivät liity pelkästään yrityksen toimialaan, vaan olennaisesti myös organisaatio- ja johtamiskulttuuriin. Työpaikalla on hyvä mahdollisuus viihtyä ja voida hyvin, jos nettisivuilla mainitut arvot on aidosti sisäistetty ja ne koskevat samalla lailla jokaista työntekijää.

Kiinnitä huomiota siihen, näkyvätkö työpaikkasi arvot sen arjessa. Jos eivät, ota asia puheeksi.  Vaikka se ei totisesti ole helppoa, sovittujen arvojen mukaisesti pitäisi myös elää ja johtaa. Työntekijät ovat avainasemassa kun punnitaan, toimiiko yritys todella arvojensa mukaisesti vai ei.

2. Vaali avoimuuden kulttuuria.


Työelämä muuttuu paremmaksi kahvihuone kerrallaan ja muutoksesta olemme vastuussa me kaikki. Työpaikalla täytyy nostaa kaikki kiusallisetkin kissat pöydille ja tuulettaa pölyttyneitä asenteita ja toimintatapoja.

Jos jokin tuntuu epäreilulta, koet liikaa kuormitusta tai keksit tavan tehdä jotakin fiksummin, uskalla puhua siitä. Älä odota, että joku muu tekee sen puolestasi, koska niin ei todennäköisesti tapahdu.

Isompi muutos syntyy siitä, että jokaisella työpaikalla herätään siihen, että monet nykyiset toimintatavat eivät edistä työntekijöiden luovuutta, jaksamista ja parasta mahdollista työn lopputulosta. Vaadi siis rohkeasti parempaa ja ole itse mukana luomassa järkevämpiä toimintatapoja.


3. Luo itsellesi toimiva kalenteri.


Asiantuntijatyössä monikaan tehtävä ei ole paikkaan tai aikaan sidottu. Työaikoja suunnitellessa kannattaa hyödyntää niin paljon vapautta kuin mahdollista, toki siten, että organisaation toiminta ja asiakaspalvelu eivät kärsi.

Jos sinulla on mahdollisuus vaikuttaa omaan kalenteriisi, mieti miten arkesi on järkevintä aikatauluttaa. Jos et esimerkiksi ole aamuihminen, pyri raivaamaan aamut tyhjiksi palavereista ja tee silloin hommia kotoa käsin.

Kellokorteista itsenäiseen työskentelyyn siirtyminen edellyttää sitä, että työlle on määritelty selkeät tavoitteet. Tällöin ei ole väliä, työskenteleekö tavoitteiden toteutumisen eteen kotona vai työpaikalla.

4. Tee töitä ilman keskeytyksiä.


Hektisessä työarjessa viestien, ilmoitusten, puheluiden ja muiden keskeytysten tulva on loputon. Jatkuva asiasta toiseen hyppiminen eli multihäsläys on kuitenkin myrkkyä aivoille ja kuolemaksi keskittymiskyvylle.

Määrittele tai määritelkää yhteisesti työyhteisössä ajat, jolloin olette tavoitettavissa ja tarkistatte viestit. Ota pois päältä kaikki sovellusten notifikaatiot ja näytönreunassa vilkkuvat viestipyynnöt. Työkavereille voi myös ilmoittaa ystävällisesti, että työhuoneen oven ollessa kiinni sinua ei saa häiritä.

Uskalla luoda käytäntöjä, joilla varmistat itsellesi keskeytyksetöntä työaikaa. Ei yksinkertaisesti ole mahdollista tehdä tuhatta asiaa yhtä aikaa ja tehdä niitä hyvin. Teksti: Maarit Laakso Teksti on julkaistu alunperin Tradenomiliiton verkkosivuilla 5.3.2020.

 

Mitä muuta työelämässä tapahtuu? 6/6 -kollektiivi pohtii ja haastaa työelämää uudessa kirjassaan Työelämän kapinalliset. Lue, miten työelämää muutetaan – vaikka sitten kahvihuone kerrallaan! Osta kirja omaksesi tästä. Maria Teikari on organisaatioiden uudistajana tunnettu johtaja, joka haluaa työssään yhdistää yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja isojen kokonaisuuksien johtamisen. Työkokemusta Marialla on muun muassa järjestöistä, pörssiyhtiöistä ja julkiselta sektorilta. Vastuunoton tasapainoksi hän seuraa Eläinvideokerhoa.

Post: Blog2_Post
bottom of page